Over Plexuz
Bij Plexuz geloven we dat beter leren leidt tot betere zorg. Met slimme technologie, wetenschappelijke onderbouwing en een passie voor onderwijs helpen we studenten en zorgprofessionals om zich continu te ontwikkelen – van de opleiding tot in de praktijk.
Plexuz is ontstaan vanuit de overtuiging dat goed onderwijs de basis vormt voor goede zorg. Wij geloven dat geneeskundestudenten en zorgprofessionals zich pas echt kunnen ontwikkelen als ze inzicht krijgen in hun eigen kennislacunes, gericht kunnen oefenen en worden gestimuleerd om samen te leren.
Wij ondersteunen hen in het ontwikkelen én actueel houden van kennis, vaardigheden en zelfvertrouwen. Met een wetenschappelijk onderbouwd en data-gedreven studieplatform maken wij formatief, gepersonaliseerd en samen leren toegankelijk – van de start van de opleiding tot aan de dagelijkse praktijk in de zorg.
Met een didactisch onderbouwde aanpak helpen wij zorgverleners in opleiding om sterker, zelfverzekerder en beter voorbereid te worden. Plexuz maakt leren inzichtelijk, effectief en relevant – van de collegezaal naar de praktijk.
We bouwen aan een zorgsector waarin leren een continu proces is. Samen met universiteiten, academische ziekenhuizen en netwerkpartners creëren we een professionele leeromgeving waarin technologie en onderwijskunde samenkomen. Zo ontstaat een duurzaam ecosysteem waarin kennisontwikkeling, reflectie en samenwerking centraal staan – en waarin iedere student en zorgprofessional zich blijft ontwikkelen om de zorg van morgen te versterken.
Plexuz verbindt technologie, onderwijskunde en praktijk om leren in de zorg slimmer, persoonlijker en toekomstbestendig te maken.
De ontwikkeling van Plexuz
In 2014 begon Martijn, aan het einde van zijn Bachelor Geneeskunde aan de Radboud Universiteit en in de wachttijd voor zijn coschappen, met het bouwen van het Plexuz softwareplatform – met als oorspronkelijke werktitel ‘de Geneeskunde-app’ – vanuit zijn eigen behoefte om meer grip te krijgen op zijn leerproces en real-time inzicht te krijgen in zijn kennislacunes. Nadat de app gelanceerd was, bleek er veel behoefte te zijn vanuit geneeskundestudenten van alle faculteiten om doorlopend te oefenen en zich goed voor te bereiden voor landelijke toetsprogramma’s zoals de interuniversitaire VoortgangsToets Geneeskunde (iVTG) en de Farmacotherapie Eindtoets (FTE).
Tijdens zijn wetenschappelijke onderzoeksstage in de masterfase heeft Martijn bij de Radboudumc Health Academy onderzoek gedaan naar leergedrag en motivatie van geneeskundestudenten. Een onderdeel van dat onderzoek was de inzet van de Plexuz studeer-app ter voorbereiding op specifieke coschappen, en het gebruik van een AI-algoritme om studenten optimaal in te delen in studiegroepen, zodat ze zo effectief mogelijk van elkaar leren.
De afgelopen jaren is er geïnvesteerd om het platform technisch en inhoudelijk robuust gemaakt. Dat werpt zijn vruchten af: inmiddels zijn meer dan de helft van de geneeskundestudenten aangesloten op Plexuz.
De ontwikkeling van Plexuz is ondersteund door de Radboud Universiteit en Gelderland Valoriseert. Daarnaast is Plexuz onderscheiden bij de Philips Innovation Award, de Sustainable Healthcare Challenge en de Stichting Preventie en Innovatie Gezondheidszorg.
Over Martijn

Martijn van der Meulen (1992) is basisarts en oprichter van Plexuz. Als softwareontwikkelaar heeft hij tijdens zijn tropencoschappen de Tanzania Treatment Guidelines app gebouwd, die door meer dan 10.000 zorgverleners in Tanzania gebruikt wordt. In de COVID-pandemie werkte hij voor de afdeling Interne Geneeskunde / Acute Opname Afdeling (AOA) van het Radboudumc, GGD Gelderland-Zuid en het Rivierenlandziekenhuis in Tiel. Momenteel werkt hij naast Plexuz voor de Landelijke Functie Opschaling Infectieziektebestrijding (LFI) van het RIVM.